VSO – Een uitdagende baan met vooroordelen

Als docenten zijn we trots op ons vak en op elk resultaat van onze leerlingen, maar in het VSO (voortgezet speciaal onderwijs) werken, maakt je nog iets trotser. Waarom zou je denken, want uiteindelijk werken we allemaal naar hetzelfde doel toe: Elke leerling voorbereiden op de maatschappij waar we in leven.

In het VSO is dit soms net wat moeilijker dan in het reguliere onderwijs. We kunnen nergens vanuit gaan, want de leerlingen zijn toch wat meer gevoelig voor prikkels. En dat maakt het soms ook lastig, omdat je vanaf de eerste seconde dat een leerling het schoolplein op stapt, je extra alert moet zijn op overprikkeling, frustraties en escalaties. Veel mensen denken dat in het speciaal onderwijs leerlingen zitten met de grootst mogelijke problemen en die het later nooit kunnen redden in de maatschappij. Ook zijn er helaas mensen die het beeld hebben dat wij een opleiding bieden voor de latere crimineel, want juist zij hebben die gedragsproblemen die ook belicht worden in het journaal of opsporingsprogramma’s.

Maar juist dat maakt ons werk mooier. Juist dat stukje om tegen die vooroordelen te vechten en te bewijzen dat ook onze leerlingen uniek zijn en hun plekje in de maatschappij verdienen. Want weinig mensen weten dat onze oud-leerlingen nu voor hen het eten maken als ze in een restaurant eten, hun huizen bouwen en ervoor zorgen dat je computer veilig is tegen hackers.

Agressie van leerlingen

Helaas is het ook zo dat we te maken hebben met agressie van leerlingen. Maar vaak wordt er niet gekeken door buitenstaanders hoe dat nou komt. Want het komt vooral voort uit frustratie dat ze niet begrepen zijn of dat ze zelf iets niet begrijpen. Of juist een thuissituatie die net wat anders is gegaan die dag dan anders kan al een aanleiding zijn. En dan vinden we het juist heel jammer dat er mensen zijn die hun mening al klaar hebben staan over het speciaal onderwijs, zonder dat ze met ‘experts’ hebben gesproken en eigenlijk niet weten wat er speelt binnen onze schoolmuren en die van andere VSO’s. Want net als met de meeste dingen, het negatieve krijgt men te horen, het positieve is leuk, maar hoeft blijkbaar niet verder verspreid te worden. En dan zien we ook niet veel stagiaires binnen onze school, die misschien wat angstig zijn om deze stap te maken of juist voor de veilige weg kiezen of die het juist helemaal niet weten of horen tijdens hun opleiding.

“Het negatieve krijgt men te horen, het positieve is leuk maar hoeft blijkbaar niet verspreid te worden.”

Uit eigen ervaring had ik tot na mijn pabo-opleiding nooit gehoord van het VSO. Op de opleiding kregen we, ondanks het passend onderwijs, weinig te maken met extra zorg en zorgleerlingen. Het was een module tijdens onze minor, dat dan weer wel, maar dat betekent dat maar weinig mensen hiermee te maken kregen. Want waar men leerkrachten nodig heeft, op bijna elke school, heeft het speciaal onderwijs ze extra hard nodig. Een vast gezicht voor de groep, die de meeste lessen geeft en die zijn/haar leerlingen kent. Dat hebben onze leerlingen nodig, zodat we escalaties en frustraties zo klein mogelijk proberen te houden.

Een uitdaging

3 jaar geleden ben ik begonnen in het VSO, nadat ik er een jaar tussenuit was geweest, vanwege de enorme krapte op de arbeidsmarkt. Iets wat je nu niet kan indenken, maar toch was het zo. Het was ook een bewuste keuze om deze stap te maken, want ik heb nu eenmaal een uitdaging nodig in mijn werk, anders verval ik in een ritme waar ik zelf niet blij van wordt. En de eerste weken was afzien, keihard werken en elke dag een nieuw begin maken. Want op de derde dag kreeg ik van een leerlinge een vuistslag bij mijn schouder. Ze was niet anders gewend om zich uit situaties te slaan of te schreeuwen, want ze was al die jaren onbegrepen geweest in haar schoolcarrière. En omdat ze een lastige leerling was, werd ze eigenlijk nooit echt verder geholpen en werd er weinig naar haar om gekeken.

Maar juist deze escalatie was een kantelpunt voor haar, want ondanks de straf die ze kreeg, bleef ik wel met haar praten daarna. Want waarom is een leerling van bijna 16 jaar zo geworden? En juist in het VSO is het luisteren naar een leerling zo ontzettend belangrijk om die onderliggende problemen aan te pakken. Want deze leerling was niet agressief, maar juist onzeker. Ze praatte juist heel veel, omdat ze wilde weten of ze het goed deed of om juist te laten merken dat ze haar uiterste best deed. En uiteraard had ze wel eens uitspattingen, omdat het haar teveel was of door prikkels die teveel werden.

Dan is het juist zo mooi dat je als docent ook interesse toont in je leerling. Niet alleen op school, maar ook naar haar musicaluitvoering gaat kijken, omdat dat een uitlaatklep is voor haar en waar ze ook goed in was. En dat was ook de juiste snaar die ik raakte, want sinds dat moment was er een vertrouwensband tussen een docent en leerling die we als docent met elke leerling zouden willen hebben. Maar sinds dat moment ging er een knop om bij haar en wist ze waar ze voor ging werken. Eerst voor haar diploma een jaar later, daarna wilde ze door voor onderwijsassistent en ze hoopt uiteindelijk als juf aan de slag te kunnen. En het raakt je als je een jaar later tijdens de diploma-uitreiking van haar te horen krijgt dat ze zich door mij eindelijk begrepen en gehoord voelde en dat ze dat tijdens haar stages ook over wil brengen op haar leerlingen.

En het mooie is dat wij dat allemaal kunnen als meester en juf. Net dat beetje extra geven, zodat elke leerling zich gehoord en begrepen gaat voelen. Want prestaties zijn leuk en gewild, maar zonder vertrouwen, motivatie en liefde voor onze leerlingen, komen we nooit tot prestaties. En daarom is leerkracht zijn zo’n mooi en speciaal beroep wat meer verdient dan dat we nu krijgen.

Groet,
Jasper van der Noordt
(Leerkracht VSO)

Juf, leerkracht, liefde, Meester, motivatie, onderwijs, prestatie, speciaalonderwijs, trots, vertrouwen, voortgezetonderwijs, voortgezetspeciaalonderwijs, vso

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

Hoe je in contact kunt komen met ons

E-mail

Stuur ons een email: info@meesenco.nl

Whatsapp

Stuur ons een WhatsApp bericht: 06 39 43 24 20

Facebook chat

Stuur ons een bericht op: Facebook

9
Duidelijke website, zeer overzichtelijk en vooral klantgericht. Ze reageren snel en vakkundig op mailtjes.
- Oud Gastel - 2019-03-25 12:52:26
- 2019-03-24 16:39:26
Goede en snelle service.
- 2019-03-23 17:56:55
1312 klanten waarderen ons gemiddeld met een 9/10