Thema’s uitwerken vanuit de belevingswereld van kinderen

Mijn naam is Jennifer Nijhuis (23 jaar). Ik ben afgelopen jaar afgestudeerd aan de Pabo en ben sindsdien startende leerkracht. Op dit moment sta ik voor groep 1/2. Tijdens mijn opleiding heb ik verschillende specialisaties gedaan. Zo heb ik bewegingsonderwijs blok 1 gevolgd, een specialisatie gedaan voor het jonge kind en heb ik de mogelijkheid gekregen om mijn OGO (ontwikkelingsgericht onderwijs) certificaat te behalen. Het OGO heeft mij zo ontzettend geïnspireerd dat ik terug kijk op waardevolle momenten die ik heb mogen ervaren. Dit alles laat nu zien hoe ik wil denken en handelen als startende leerkracht.

Er zijn verschillende fasen bij het opzetten van een thema. Allereerst heb je de fase voorbereiding. Het is belangrijk dat je een thema kiest die aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Kies daarom geen thema die breed is, baken dit af. Zorg ervoor dat de kinderen zich kunnen inleven in personages. De kinderen moeten worden uitgedaagd op verschillende intelligenties. Ze moeten zich eigenaar voelen over wat ze willen leren. Wat ook verweven wordt in het gekozen thema zijn de leerlijndoelen. Deze worden afgevinkt tijdens het thema.

Na het voorbereiden is het tijd om aan de slag te gaan in de klas. De eerste week is met name bedoeld om het thema te introduceren/op te starten. Dit kan door middel van een poppenkast, toneelstuk, filmpje en overige creatieve opdrachten. De kinderen worden geprikkeld voor het thema. Ze halen voorkennis op naar aanleiding van de eerste activiteit. Doormiddel van een goed gesprek komen de kinderen tot nadenken. Ze benoemen wat ze al weten over het thema. Dit schrijf ik (als leerkracht) op en hang dit op in de klas. Daarna laat ik de kinderen zelfstandig aan het werk. Bij de kleuters laat ik ze een tekening maken over wat ze willen leren of waar ze een vraag over hebben. Aan de hand van deze tekeningen kunnen de kinderen aan elkaar vertellen op welke vraag ze een antwoord willen hebben. Ook worden de hoeken ingericht samen met de kinderen. Vaak leg ik kosteloos materiaal neer zodat ze creatief worden in het hergebruik van materiaal.

“Tip: Mochten we een uitstapje maken tijdens het thema dan lamineer ik de A-4 vellen.”

Na de startactiviteiten volgt er een onderzoeksfase. Tijdens deze fase leren de kinderen optimaal in een rijke leeromgeving. Ze zijn aan het onderzoeken, aan het experimenteren en het plan aan het bijstellen om de leerdoelen en antwoorden op de vragen te behalen. Dit kan in verschillende hoeken. Aan de hand van intelligenties en interesses zijn de hoeken ingericht. De leerlingen zien jou niet meer als een leerkracht die voor de klas staat. Je staat naast de kinderen. Je wordt gezien als een coach die ieder kind aanstuurt wat hij/zij nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen.

De afsluitende fase moet een kers op de taart zijn. De kinderen kunnen in deze fase op iedere vraag een antwoord geven die ze voorafgaand hebben samengesteld. De vragen zijn aan bod geweest tijdens het gehele thema. Als afsluiting is het mooi om ouders, verzorgers, opa’s en oma’s er bij te betrekken. Zo kunnen de kinderen laten zien waar ze weken aan hebben gewerkt en wat ze hebben geleerd.

Zorg ervoor dat kinderen ervaringen op doen in de klas. Vervolgens is het fantastisch wanneer je in werkelijkheid een bezoek kan brengen aan bijvoorbeeld een winkel, restaurant of overige instellingen. Zo wordt leren in de klas gekoppeld aan de werkelijkheid. En kunnen de kinderen de werkelijkheid zo goed mogelijk nadoen.

Als startende leerkracht ben ik trots op wat ik de afgelopen jaren heb mogen ervaren tijdens mijn stages. Zo heb ik tijdens mijn Lio-stage afgelopen jaar grote thema’s opgezet. Hier kijk ik tot op heden trots op terug. Zo heb ik het thema bakkerij opgezet in de klas. Dit in combinatie met het thema Sinterklaas. De betrokkenheid was optimaal.

Ook heb ik het thema restaurant groot uitgepakt. Zoals hierboven uitgelegd, heb ik het thema uitgewerkt. Na de startactiviteiten zijn we aan de slag gegaan. De kinderen hebben eerst mogen spelen en ervaren in verschillende hoeken. In het restaurant (huishoek) leerden de kinderen kok, ober en gast te zijn. Daarnaast konden ze een ober certificaat halen, oefenen hoe je goed kon afwassen en wat de benodigdheden waren. Daarnaast leerden de kinderen hoe je een tafel moest dekken en bouwden de kinderen onder andere mooie restaurants in de bouwhoek. Dit zijn een aantal voorbeelden die ik in de klas deed. Vervolgens ben ik met de vragen en de leerlingen op pad gegaan. We zijn naar de binnenstad gelopen en hebben een restaurant bezocht. Iedereen was erg enthousiast. Aan de kok en ober mochten ze vragen stellen die ze hadden getekend. Ze kregen een rondleiding door het hele restaurant. We zagen hoe onze ranja werd geserveerd en de lekkere koekjes. Na deze ervaring in het restaurant zijn we doorgelopen naar de supermarkt. We bedachten onderweg een plannetje. Kunnen we als afsluiting ook een eigen restaurant in de klas creëren? Dan nodigen we ouders/verzorgers/ opa’s en oma’s uit om te komen eten.

Thema: Restaurant in de klas

Na een rondje in de supermarkt stond er op de menukaart een broodje hamburger met tomaat, komkommer en/of sla. Voor de liefhebber nog een klodder mayo en/of ketchup. Na het betalen hebben we ons eigen restaurant voorbereid. We hebben de menukaart samengesteld, bloempotten (van klei) voor op tafel gemaakt, tafelkaartjes geschreven en niet te vergeten de uitnodiging voor ouders, verzorgers, opa’s en oma’s. De klas moest vervolgens hard aan het werk als koks. Ze hebben geholpen met tafel dekken, snijden en het bakken van de hamburgers. Op en top kwamen de ouders naar de afsluiting van het thema. De ouders, verzorgers, opa’s en oma’s keken vol verwondering toe hoe de kinderen genoten van deze vrijdagochtend. Ze lieten zien wat ze hadden geleerd. Een onvergetelijke dag waar ze tot op heden trots op terug kijken.. en de afwas.. dat deed deze juf ‘s middags met alle liefde alleen!

Zoals ik altijd zeg: ‘Iedereen is uniek en mag stralen met zijn/haar talenten en daarin verder ontwikkelen!’

Warme groet,

Jennifer Nijhuis
(Juf groep 1/2)

Volg mij ook op Instagram & Pinterest voor meer inspiratie.

belevingswereld, docent, Juf, kinderen, leerkracht, leraar, Meester, onderwijs, thema

Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

© 2019 MEES&CO, All Rights Reserved.