Test: jouw stageschool, een nachtmerrie of een top plek?

Hé daar! Wat leuk dat jij mijn blog leest! Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Leonie en ik ben 33 jaar oud. Ik sta twee dagen per week voor een kleutergroep op basisschool Klavertje Vier in Hoofddorp. Daarnaast werk ik voor mijn bestuur, Meer Primair, als schoolopleider. Samen met het stagebureau van de iPabo plaats ik studenten op hun stagescholen. Ik mag ze bezoeken en van feedback voorzien en neem samen met docenten assessments af. Ik voel me een enorme bofkont dat ik dit werk mag doen naast mijn lesgevende taken.

Prachtig toch, werken met studenten? Stagiaires zijn bij mij altijd welkom. Ik vind het ontzettend leuk om onze toekomstige collega’s te helpen groeien, vaardigheden bij te brengen maar ook hun eigen stijl te laten ontdekken en ontwikkelen. Met mij zijn er gelukkig heel veel leerkrachten die open staan voor stagiaires en hen willen laten zien hoe mooi ons vak is.

Maaaar!… ja daar is ‘ie… de grote MAAR! Klinkt mooi, maar als student weet je van te voren niet waar je terecht komt. Je moet het wel een beetje treffen met je mentor en je stageschool en je kan het dus ook totaal níet treffen. Naar maar waar.

In enkele gevallen kan je een voorkeur aangeven, maar als student weet je van te voren niet ik welke wijk je terecht komt of op wat voor school. Je weet niet wie je mentor zal zijn. Je wordt geplaatst en succes ermee! Wat wijken en scholen betreft maakt het niet zo veel uit; groot, klein, middelmatig, Phoenix wijk, achterstandswijk, etc. Het gaat erom dat je op een school komt waar jij kunt leren. Voel jij je welkom? Wordt er tijd voor je gemaakt? Of ben je vooral handig voor de hand -en spandiensten? Het begint al bij het ontvangst op het moment dat jij voor het eerst je stageschool binnenstapt. Uiteraard heb je van te voren gebeld en een afspraak gemaakt met je nieuwe mentor…

– Wacht, ik kan hier een heel stuk over schrijven, maar wat beter is. Doe onderstaande test! Na het maken van de test weet je hoe gastvrij jouw (stage)school is. Let goed op, want hieronder lees je échte(!) voorbeelden uit de praktijk en aan het eind krijg je tips over wat je wel of niet kan doen in jouw situatie. Ook leuk voor mentoren om te lezen! –

1. Hoe werd jij ontvangen op je stageschool?

A ‘Hoi, eh, hoe heet je ook alweer? Je komt in groep 4, hier de trap op. Succes!’
B ‘Stagiaire? Stagiaire? Ik weet helemaal niets van een stagiaire! Ik ga er even iemand bij halen.’
C ‘Hallo, jij moet Eva zijn. Leuk dat je stage komt lopen. Je komt in groep 7, ik loop even met je mee.’

2. Dit zou een uitspraak van mijn mentor kunnen zijn:

B ‘Ik heb een stagiaire toegewezen gekregen en ik krijg 10 taakuren voor jou. Dus dat is verdeeld over 20 stagedagen; 30 minuten per dag. Als je een vraag tussendoor stelt kost dat ook zo’n 5 minuten dus ja, dan blijft er aan het eind van de dag niet zo veel tijd meer over voor een nagesprek he?’
A ‘Kopieer de instructie in de handleiding maar voor volgende week.’
C Heb je je goed voorbereid? Liggen alle materialen klaar? Zet hem op en vanmiddag bespreken we hoe het is gegaan.’

3. Waar zit jij tijdens de lunch?

C In de teamkamer, ik kan lekker gaan zitten waar ik wi.
A In de teamkamer, alle stagiaires zitten wel bij elkaar.
B In een andere ruimte dan de teamkamer, samen met de andere stagiaires. De leerkrachten van mijn stageschool hechten waarde aan hun privacy. Bovendien is het veel te druk met al die jongelui erbij.

4. Hoe ziet jouw stagedag er uit?

A Ik geef lessen, en krijg hier feedback op. Verder hoef ik niet echt iets te doen en kan dus om 15.00 uur naar huis.
C Ik geef lessen, observeer mijn mentor en de groep. Ik voer opdrachten uit vanuit de opleiding. Na schooltijd evalueren we de dag en maken we afspraken voor de volgende keer. Ik ondersteun de mentor bij nakijken/vegen/opruimen/werkjes ophangen.
B Ik haal koffie voor mijn mentor. Ik geef af en toe een les, maar heb mij vooral gespecialiseerd in het kopiëren van Cito boekjes en Nieuwsbegrip voor groep 5 t/m 8. Lamineren kan ik ook als de beste!

5. Als ik lesgeef dan…

B …kan mijn mentor even pauzeren.
C …kijkt mijn mentor en maakt notities.
A …gaat mijn mentor met een klein groepje aan het werk.

Alle vragen beantwoord? Tel dan nu hoe vaak je A, B of C heb gekozen.

Vooral A
Jouw mentor doet zijn/haar best, maar je had eigenlijk wel wat meer verwacht. Heb je je eigen leerdoelen goed voor ogen? Bedenk dan welke stappen je nodig hebt om dit te bereiken. Vraag door als je feedback krijgt of als je iets niet begrijpt.

Mentor! Kijk naar de leervragen van je student en geef daar feedback op. Doe voor en geef instructie. Betrek je student bij ál het werk van de leerkracht. Dus ook die bouwvergadering én de groepsplannen. Zo krijgt een student een compleet beeld van wat het vak inhoudt.

Vooral B
School en mentor, ga je SCHAMEN! Dit kan écht niet. We hebben hier te maken met onze toekomstige collega’s! Hoezo mag een stagiaire niet in de teamkamer lunchen en voert zij conciërge-taken uit?

Student, als je in deze situatie zit vraag dan onmiddellijk hulp aan je schoolopleider, studie contact docent of iemand dergelijks. Laat je niet gebruiken voor klussen. Af en toe een kopietje maken doen we allemaal, maar je hebt een opleiding tot LEERKRACHT uitgekozen. Kom je er niet uit op je huidige stageplek of voel je je absoluut niet prettig? Overplaatsing is soms de enige optie.

Vooral C
You lucky bastard! Jouw mentor snapt het helemaal en biedt jou alle ingrediënten om je verder te ontwikkelen. Het moet wel altijd van twee kanten komen dus neem het niet voor lief. Toon jij inzet? Dan zal je dit ook terug krijgen in de vorm van aandacht en feedback.

Mentor, keep up the good work! Enne… laat soms even los! Niet alles hoeft perfect en fouten maken mag.

Leonie Gabel
(Kleuterjuf en schoolopleider bij Meer Primair)

basisonderwijs, docent, iPabo, Juf, leraar, Meester, mentor, onderwijs, PABO, speciaalonderwijs, Stagiaires

Reacties (3)

  • Dit was een leuke blog om te lezen. Op deze manier zie ik dat het niet veel verschilt met stages lopen in de zorg. Je moet echt geluk hebben waar je stage mag lopen en woe je begeleiders zijn. Gelukkig heb ik meer leuke stages gehad dan minder leuke

  • Ik liep stage op een school waar ik dacht dat het goed ging. Uiteindelijk mijn stage niet gehaald. Op een nieuwe school mijn stage afgerond. Ze begrepen daar niet waarom ik mijn stage niet gehaald had. Het enige positieve is dat ik nu werk op de school waar ik mijn stage afgerond heb, dit is DE school waar ik mij thuis voel.

  • Ik merk helaas vaak dat er weinig ruimte voor mijn opdrachten is op stage. Ik moet bijvoorbeeld 4 lessen geven die met wetenschap en technologie te maken hebben, maar daar zijn ze op stage niet blij mee want daar hebben ze eigenlijk geen tijd voor. Of je onderzoek wordt beschouwd als maar iets kleins terwijl ik er weken dag en nacht mee bezig ben geweest!
    Gelukkig heb ik ook wel leuke stages meegemaakt en met die collega’s heb ik nog steeds contact! Zo leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

Hoe je in contact kunt komen met ons

E-mail

Stuur ons een email: info@meesenco.nl

Whatsapp

Stuur ons een WhatsApp bericht: 06 39 43 24 20

Facebook chat

Stuur ons een bericht op: Facebook

9
- Lierde - 2019-04-19 01:39:35
- veel aanbod. - prima kwaliteit t shirt.
- Dongen - 2019-04-17 21:52:55
Bestellen had vertraging maar kijken met je mee waar het pakket is. Krijg toch korting ondanks dat je niet aan het officiële aantal komt voor de korting.
- Sittard - 2019-04-16 09:55:57
1330 klanten waarderen ons gemiddeld met een 9/10