Spelend leren met rekenen in groep 1 t/m 4!

Hoi allemaal! Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Julie, ik ben twintig jaar en ik zit op het moment in mijn derde studiejaar van de PABO in Doetinchem.

Ik heb ondertussen bij vijf verschillende scholen stage gelopen in verschillende bouwen. In mijn eerste jaar heb ik stage gelopen in groep 6 en daarna op een andere school in groep 4. In mijn tweede jaar ben ik begonnen in groep 3, dit was mijn kleuterstage, er waren helaas geen plekken meer in een kleutergroep en de tweede helft van het jaar heb ik stage gelopen in groep 6/7.

Gedurende deze stages ben ik erachter gekomen dat mijn hart ligt bij de onderbouw. Voornamelijk bij groep 3/4. Ik loop daarom dit jaar, in mijn derde studiejaar, stage in een combinatiegroep 3/4. Volgend jaar, in mijn vierde studiejaar en dus mijn LIO-stage, zou ik graag in een groep 2, 3 of 4 stage willen lopen. Daar ben ik nu druk voor aan het solliciteren bij verschillende scholen.

Tijdens mijn verschillende stages ben ik erachter gekomen dat ik het onwijs leuk vind om materiaal te ontwerpen voor in de klas! Ik vind het bijvoorbeeld heel leuk om allerlei leuke en leerzame spelletjes te ontwerpen. Ik merk namelijk dat de betrokkenheid veel hoger wordt en dat kinderen daardoor meer opsteken van de les dan wanneer er alleen een instructie gegeven wordt met een verwerking in een schrift daarbij. Met het ontwerpen van deze spellen kijk ik vaak naar de verschillende doelen bij een bepaald vak. Mijn favoriete vak is rekenen. Dit vind ik het allerleukst om te geven op stage en om verschillende activiteiten bij te bedenken. Ik zal daarom in deze blog alleen verder gaan over ideeën rondom rekenen.

Naar aanleiding van het feit dat ik het zo leuk vind om materiaal te ontwerpen, heb ik in juli 2019 besloten om een eigen webshop te starten genaamd JufJulie.nl. De webshop bestaat uit bijna alleen maar eigen gemaakte materialen van voornamelijk karton. Later ben ik daar ook “downloads” aan toe gaan voegen. Dat zijn bestanden die je ontvangt via de mail en die je zelf zo vaak kunt printen als je wil. Denk hierbij aan werkboekjes en spelletjes.

Ik zal hieronder een aantal voorbeelden van leuke werkvormen, spelletjes en werkboekjes laten zien. Dit zijn materialen die ik verkoop in mijn webshop, maar ook materialen die mijn opa voor mij gemaakt heeft. Mijn opa is heel handig in het knutselen met hout. Zo heeft hij bijvoorbeeld een sjoelbak en een rad van fortuin voor mij gemaakt. Hier kun je hele leuke spelletjes mee spelen in de klas!

Ik zal beginnen met de werkboekjes. Voor kinderen is het veel leuker om een werkboekje te hebben die er leuk uit ziet dan een zwart-wit werkblad met alleen maar sommen bijvoorbeeld. Daarom heb ik werkboekjes gemaakt in allerlei verschillende thema’s. Hieronder staan een aantal voorbeelden.

Om vervolgens meer in te gaan op het spelend leren, heb ik ook een aantal simpele spelletjes gemaakt. Dit is bijvoorbeeld een memory, een bordspel of een domino. Hier leren de kinderen op een spelenderwijs de verschillende doelen. Vaak hebben de kinderen het idee dat ze een spelletje spelen in plaats van bezig zijn met het leerdoel, vaak is het dan ook nog zo dat de kinderen veel meer leren dan wanneer ze gewoon uit het schrift werken. De betrokkenheid is dan namelijk veel hoger.

Ik zal jullie nu laten zien wat mijn opa onder andere voor mij gemaakt heeft. Dat is ten eerste deze kleine sjoelbakken. Ze kunnen gemakkelijk op een tafeltje staan en zo is het niet een heel gedoe om ze mee te nemen naar mijn stage.

Met deze sjoelbak kun je hele leuke rekenactiviteiten doen, namelijk om te beginnen met het schrijven van getallen op de poortjes. Dit doe ik het met stickertjes, zodat het er weer makkelijk af gaat. Je kunt hier eindeloos mee variëren, namelijk door twee getallen bij elkaar op te noemen en zo een som tot 10 op te lossen, maar je kunt ook drie keer sjoelen en zo een som met drie getallen oplossen. Daarnaast kun je tafelsommen oefenen door getallen onder de tien op de poortjes te plakken en zo twee keer te sjoelen en de twee getallen waar je in komt (of het dichtstbij kan natuurlijk ook 😉) met elkaar te vermenigvuldigen.

Het rad op de linker foto is van de Ikea, deze kunnen jullie dus zelf ook kopen! De rechter foto is gemaakt door mijn opa. Hij heeft aan de hand van het rad van de Ikea een kleiner versie gemaakt voor op de tafels van de kinderen. Dit is bijvoorbeeld handig tijdens een circuit. Die van de Ikea is best groot en om dat op de tafels te zetten is niet altijd handig.

Hier kun je heel veel verschillende dingen mee doen! Ik plak de sommetjes erop met klittenband, zo kun je makkelijk verschillende kaartjes erop hangen. Qua rekenen kun je natuurlijk kiezen voor sommen tot 10 of 20, maar de tafelsommen kunnen natuurlijk ook of in de kleuterklas dobbelsteentjes en dan tellen hoeveel stipjes het zijn of getallen en de kleuters benoemen welk getal het is. Kortom, oneindig veel mogelijkheden!

Tot slot nog een leuke creatie van mijn opa gericht op rekenen. Dit zijn cijferdoosjes, deze heb ik zelf bedacht aan de hand van een letterdoos. Hiermee kunnen de kinderen de telrijen oefenen. Ze pakken de knopen met de cijfers er op en ze maken zo de telrijen. Mijn opa maakt altijd het materiaal van hout en ik versier dit dan meestal met wat leuke kleurtjes. Zoals nu de voorkant en aan de binnenkant zit klittenband zodat de leerlingen de knopen kunnen verplaatsen en ze niet zo snel verschuiven.

Dit was mijn eerste blog voor MEES&CO! Ik hoop dat jullie het leuk vonden! Als je deze blog leuk vond, zou ik het leuk vinden als je hieronder reageert, dan kan ik misschien nog wel een keer een blog schrijven 😊.

Juf Julie
Instagram: JufJulie.nl

Juf, Julie, Leren, Materiaal, Spelend, Spelletjes, Werkblad, Werkboekjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

© 2020 MEES&CO, All Rights Reserved.