Speciaal BasisOnderwijs: vaak meer dan een leerkracht!

  • Kim

Mijn naam is Kim en ik ben een trotse leerkracht van een groep 7/8 op het Speciaal BasisOnderwijs. In deze blog wil ik jullie laten kennismaken met mijn ervaringen van het werken in het SBO. De afkorting SBO heb ik gevangen in eigenschappen die ik vind dat de leerkracht in het SBO nodig heeft: Sensitief, Betrouwbaar en Oprecht. In deze blog leg ik uit waarom deze eigenschappen van belang zijn.

Helaas merk ik dat veel lerarenopleidingen stage lopen op het SBO afraden. Dit vind ik erg jammer. Je leert er namelijk echt heel veel van. Ook het anders leren kijken naar het gedrag van de leerlingen is een groot pluspunt. Wat zit er achter het gedrag?  Ook hebben veel startende leerkrachten hierdoor geen volledig beeld van het SBO. “ Ik dacht dat er alleen maar stoelen door de lucht zouden vliegen, maar wat is het hier rustig’. Het SBO is niet te vergelijken met het regulier onderwijs, dus wees welkom, kom kijken en oordeel dan of het past bij jou!

Op onze school zitten kinderen die uitvallen in het regulier basisonderwijs. Dit kan om diverse redenen zijn: gedragsproblematiek, leerproblemen, hoogbegaafd, zwakbegaafd of een combinatie hiervan. Onze kinderen komen meestal na een aantal jaren slechte ervaringen op het regulier onderwijs, naar het SBO. Vaak zijn ze teruggetrokken, stil en erg onzeker of overschreeuwen zij zichzelf om de onzekerheid te compenseren. Bijna altijd zijn ze gepest omdat ze anders waren dan de anderen. In mijn klas probeer ik ze te leren dat speciaal zijn juist heel mooi is. Als iedereen hetzelfde was, was de wereld maar saai. Toch merk je dat de leerlingen tegen veel dingen aanlopen omdat zij anders zijn/denken dan anderen.

Een belangrijke eigenschap van het werken met deze doelgroep zijn je sensitieve voelsprieten. Gedurende de hele dag scannen hoe de leerlingen zich voelen: Hoe komen ze ’s morgens binnen? Raken ze overprikkeld? Dreigt er “ontploffingsgevaar”? Deze vragen houden je continu bezig. Je staat de hele dag op scherp. Zodra je iets ziet, speel je erop in. Niet alleen tijdens de vrije momenten zoals pauzes en gymles maar juist ook tijdens zelfstandig werken en instructiemomenten. De hele dag door gebruik je om te werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De sensitieve voelsprieten ontwikkelen, is een mooie uitdaging. Als je deze voelsprieten weet te ontwikkelen, ben je van grote waarde voor de leerlingen in de klas.

De leerlingen op onze school zitten er natuurlijk om nieuwe dingen te leren: lezen, rekenen, spelling etc. Onze leerlingen krijgen ook de kerndoelen aangeboden en wij willen ervoor zorgen dat zij didactisch vooruitgaan. Maar de grootste prioriteit in mijn klas is niet het wegwerken van alle achterstanden, het halen van de gemiddelde scores of een uitstroom naar het vwo. De prioriteit bij mij in de klas ligt bij het leren omgaan met anderen en het accepteren van zichzelf. Dit kan alleen als het pedagogisch klimaat in de klas veilig is. Dit krijg je niet zomaar voor elkaar. Dit creëren vraagt veel inspanning.

Zodra de leerlingen tijdens het wenuurtje komen kennismaken begin ik hier al mee. Ik begin met mijzelf voorstellen. Dit doe ik uitgebreid. De leerlingen mogen mij leren kennen en mogen mij vragen stellen die ik eerlijk zal beantwoorden. Ik ben oprecht geïnteresseerd in de leerlingen en hun (belevings)wereld en deze interesse is vaak wederzijds. Openheid richting de leerlingen vormt een belangrijk onderdeel van het creëren van een band. Zodra de band er is, gaan de leerlingen zich ontwikkelen, ook op didactisch gebied. Zonder relatie, geen prestatie!

Veel leerlingen in het SBO hebben behoefte aan een vertrouwensband met de leerkracht. Er gebeurt vaak veel in de thuisomgeving en ze zitten soms met zichzelf in de knoop. Zij zoeken iemand bij wie ze hun verhaal kwijt kunnen, een betrouwbaar persoon.

Toen vlak voor de zomervakantie de nieuwe groepsindeling bekend was, kwam er een moeder naar mij toe. Haar dochter had thuis blij en trots verteld dat ze weer bij mij in de klas kwam. ‘ Pap, ik zit weer in de klas bij de juf bij wie ik mijn geheimpjes kwijt kan’. Moeder vertelde dit met tranen in haar ogen. Ook mij raakt dit. Ik vind het belangrijk om een verschil te maken voor elke individuele leerling, zeker voor de leerlingen die er extra hard voor moeten knokken.

Dit soort waardevolle momenten zijn voor mij de bevestiging dat dit is waar mijn hart ligt en dat ik daadwerkelijk verschil maak !

Kim
(Leerkracht groep 7/8 op een SBO)

Betrouwbaar, Eigenschappen, leerkracht, onderwijs, Oprecht, SBO, Sensitief

Reacties (8)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

© 2019 MEES&CO, All Rights Reserved.