Bewegend leren met ”Move and Mathics”

Nood aan beweging

Als uw kind iedere dag een uur lang springt, klimt of loopt, dan is het een uitzondering. Maar, uit resultaten van een internationale studie blijkt dat het slecht gesteld is met de lichaamsbeweging van de Belgische en Nederlandse kinderen. Deze studie werd afgenomen in 39 landen. De KU Leuven, UGent, de Univer­siteit van Luik en het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid werkten mee aan deze internationale studie.

“In het onderwijs is het moeilijk om leerlingen aan het bewegen te krijgen. In een schoolweek worden er maar twee lesuren aan lichamelijke opvoeding besteed. Als een kind minder dan één uur per dag beweegt, spreekt men van bewegingsarmoede. Men stelt vast dat meer dan de helft van de zes- tot negenjarige niet aan dat uur beweging komt per dag. Naarmate het ouder worden, zijn deze cijfers nog dramatischer.

De cijfers wijzen dus aan dat het noodzakelijk is om beweging te promoten!

Waarom bewegend leren?

Beweging heeft duidelijke positieve effecten op de structuur en de functies van de hersenen. Jongeren krijgen ook meer zelfvertrouwen en worden sociaal vaardiger als er sprake is van een positieve ervaring met beweging en sport. Dankzij beweging kunnen kinderen zich beter concentreren waardoor de leerprestaties verbeterd worden.

Move and Mathics!

Move and Mathics is een activiteitenbundel gericht op het automatiseren van de tafels aan de hand van bewegingsactiviteiten.
Hiermee wil ik een hulpmiddel bieden aan klas-, zorg- en turnleerkrachten om het bewegend leren in te zetten.

”Wat is het effect van wiskundig geïntegreerde bewegingslessen op de leerprestaties van de leerlingen?”

Met deze onderzoeksvraag is het bewegingsproject “Move and Mathics’ ontstaan. Een project waarbij kinderen worden aangezet tot bewegend leren geïntegreerd met rekenen / wiskunde. Dit onderzoek werd uitgevoerd over een tijdspanne van 6 weken in een tweede leerjaar/groep 5. De evaluatie gebeurde met 2 tafeltoetsen. 1 tafeltoets voor het project en 1 tafeltoets na het project van 6 weken. De resultaten van dit onderzoek waren zeer positief!

De resultaten in kaart gebracht

  • De leerling met de grootste stijging (+65%), heeft aan alle Move and Mathics lessen deelgenomen.
  • 11 leerlingen behaalden een score hoger dan 90%. Hiervan hebben 8 leerlingen wel deelgenomen aan de lessen, 3 leerlingen niet.
  • De leerlingen die wel hebben deelgenomen aan de lessen vertonen een gemiddelde stijging van 20,2%.
  • De leerlingen die niet hebben deelgenomen aan de lessen vertonen een gemiddelde stijging van 9,1%.
  • We merken een verschil op van 11,1% tussen de leerlingen die wel- en niet hebben deelgenomen aan het project.

Het boek kan je nu digitaal kopen voor slechts 4,95 euro via de Instagrampagina Moveandmathics.

 

De kinderen vinden het bewegend leren alvast fantastisch! Dat is toch het allerbelangrijkste?

Yorick Vermeulen
(Bedenker Move and Mathics)

And, Bewegend, Leren, Mathics, Move, onderwijs, Tafels, Vermenigvuldigen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

© 2019 MEES&CO, All Rights Reserved.