Elk kind heeft held nodig, juist nu

”We know why kids don’t learn. But one of the things that we never discuss, or we rarely discuss, is the value and importance of human connection. Relationships!’‘

Ik ben een groot fan van TED-talks. In deze relatief korte video’s leer ik van experts hoe geweldige leidinggevenden inspireren tot actie, ze leggen mij uit hoe het brein verliefd wordt of waarom we lachen. Eén van de eerste TED-talks die ik ooit keek was die van Rita Pierson. Niet één, niet twee, maar liefst drie keer bekeek ik de video. Kippenvel op mijn armen; deze vrouw vatte in 7 minuten en 48 seconden precies samen wat ik als PABO student zo graag wilde maar waar ik zoveel moeite mee had: het opbouwen van een relatie met de leerlingen. Elke leerling proberen te begrijpen en vanuit dit begrip handelen en reageren op wat zij doen.

MAAR WIE IS RITA PIERSON DAN?
Nee, ik had ook nog nooit van Rita Pierson gehoord. Niet vreemd, want Rita was een hele ‘gewone’ lerares uit Amerika. In 1972 volgde ze het pad van haar ouders en grootouders naar een carrière in het onderwijs. Ze werkte o.a. in het basis-en speciaal onderwijs, ze was IB’er en adjunct directeur. In al deze functies werd ze volgens collega’s op de website van TED ”Gekenmerkt door een speciale energie – een wens om al haar leerlingen te leren kennen en hen te laten zien hoe belangrijk ze zijn. Ze wilde hen ondersteunen in hun groei, al was het maar een klein beetje”. De laatste jaren van haar leven gaf Rita workshops en seminars aan duizenden onderwijsprofessionals. De focus lag in deze lezingen altijd op verwaarloosde groepen waar volgens haar te weinig aandacht aan besteed werd. Ik was eruit: deze vrouw was mijn nieuwe held.

”James Comer says that no significant learning can occur without a significant relationship. George Washington Carver says all learning is understanding relationships. (…) I think Stephen Covey had the right idea. He said you ought to throw in a few simple things, like seeking first to understand, as apposed to being understood. ”

Rita Pierson gebruikt de kennis van onderwijskundigen in combinatie met haar eigen ervaring om een punt te maken. Namelijk dat er een relatie nodig is om überhaupt tot leren te komen. De naam van Stephen Covey laat bij mij een belletje rinkelen maar ik kan hem niet plaatsen. Wie is deze man en waarom heb ik zijn naam nooit langs horen komen in de colleges van onderwijskunde?

Wat blijkt; Stephen Covey is één van de zogeheten goeroes op het gebied van effectiviteit en leiderschap. The more you know. Geen onderwijskundige dus, al gaf hij wel een aantal jaar les aan de Universiteit van Utah. Later schreef hij zijn meest bekende werk: The Seven Habits of Highly Effective People, waarin hij zeven gewoontes uiteenzet die volgens hem ten grondslag liggen aan succes. Ik bedenk me dat het citaat wat Rita in haar TED-talk geeft, over begrijpen boven begrepen worden, natuurlijk ook van toepassing kan zijn op leiderschap in het bedrijfsleven, of eigenlijk het leven in het algemeen. Enfin, ik heb het boek gekocht, dus zeg ik voor nu: to be continued.

TERUG NAAR RITA
”I gave them a saying to say: ‘I am somebody, I was somebody when I came, I’ll be a better somebody when I leave. I am powerful and I am strong. I deserve the education that I get here. I have things to do, people to impress and places to go.’ You say it long enough, it starts to be a part of you.”

Toen ik voor de eerste keer naar de video van Rita keek vond ik de relatie waarover zij sprak een doel; iets wat ik wilde kunnen. Haar voorbeelden vond ik inspirerend, nu vind ik ze activerend. In een tijd waar kinderen de normale routine kwijt zijn geraakt door de maatregelen omtrent het Coronavirus, hebben zij stabiele en sterke relaties nodig. Met familie en vrienden, maar ook zeker met mij als leraar. Het krijgen van zo’n relatie kan soms onmogelijk lijken, maar niks is minder waar. Rita geeft een praktisch voorbeeld, gewoon als opfrisser: als een kind 18/20 sommen fout heeft, schrijf dan niet ’18 fout’ op zijn blad. Maar een 2 en een smiley!

”I said: ‘You got two right, you didn’t miss them all! And when we review this, won’t you do better?’ He said: ‘Yes ma’am, I can do better. You see, -18 sucks all the life out of you. But +2 said: ‘I ‘aint all bad.’ ”

Kijken naar wat er goed gaat en daarna pas naar wat er beter kan. Kinderen de tijd geven en een stabiele omgeving om in te werken en groeien; simpele maar effectieve dingen waar ik vanaf 11 mei nóg meer aandacht aan wil gaan besteden. De afgelopen weken van thuisonderwijs hebben mij laten zien hoe fijn ik het vind om met mijn leerlingen te zijn. Om met ze te kletsen, gewoon over de kleine dingen. Om ze aan te moedigen wanneer ze denken dat iets niet gaat lukken, en zichzelf het tegendeel te zien bewijzen. Het goede voorbeeld en vertrouwen geven. Rita herinnert mij aan het belang van al deze dingen en drukt me op het hart om hiermee door te gaan. Juist nu. Doe je mee?

Beluister de TED-Talk van Rita Pierson hier!

Demi van Doorn
Instagram: @liefde.voorleren
www.liefdevoorleren.net

held, James Comer, kind, Relatie, Rita Pierson, Talk, TED

Comment

  • Sebastiaan de Boorder

    Een groot applaus voor hoe jij en Mark het thuisonderwijs de afgelopen, bijzondere weken, hebben verzorgd. Jullie zijn zeker een held voor onze Amber!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

© 2020 MEES&CO, All Rights Reserved.