Hoe overleef ik de 21e eeuw?

Dit is een vraag die vast iedereen zich wel eens heeft afgevraagd. Hoe kom ik deze 21e eeuw gelukkig door? Het is een maatschappij die hard is voor de mens, de lat wordt ontzettend hoog gelegd. Het is ook niet voor niets dat depressie, burn-out en stress klachten de ziekten van deze tijd zijn. Hoe ga je hier nou mee om, of nog beter, hoe voorkom je deze klachten?

Eind 2015 begonnen mijn burn-out klachten: continu huilen, moe en ongelukkig. Uit de belangrijkste dingen in mijn leven op dat moment, mijn studie en mijn relatie, haalde ik geen energie meer. Na enige hulp van de haptonoom, heb ik besloten om te stoppen met mijn studie en heb ik ook mijn relatie beëindigd. Maar toen begon de meest ongelukkige periode van mijn leven. De angststoornis. Uiteindelijk mag ik na 3 jaar van de daken schreeuwen dat ik mij op mijn gelukkigst voel en dat ik de angststoornis en de burn-out klachten heb overwonnen!

Hoe dan?! Dit is natuurlijk niet vanzelf gegaan. Door hulp van psychologen weet ik hoe ik mijn grens aan kan geven en weet ik hoe ik naar mijn lichaam moet luisteren. Wat mij daarbij vooral heeft geholpen en waar ik niet meer zonder kan, is mindfulness.

“We can’t control the waves, but we can learn to surf.” – John Kabatt-Zinn”

Mindfulness, een vorm van meditatie, verbetert het geheugen door heel bewust de aandacht te richten en te focussen op het moment. Dit resulteert in beter leren en meer vertrouwen in je eigen kunnen. Dit kan heel nuttig zijn voor kinderen met aandachts- of concentratiestoornissen. Door contact te maken met je stille rustige plaats, kun je meer zelfvertrouwen vinden in moeilijke momenten. Mindfulness is eenvoudig. De basis is aandacht geven aan het enige moment dat we hebben, het huidige moment (Dewulf, 2009).

Niet alleen volwassenen worden in deze maatschappij gevoed om thuis te zitten met burn-out klachten, maar ook de kinderen worden in deze 21e eeuw overprikkeld door alle (online) media. Op school moeten ze van alles leren, maar is er wel tijd om ook hun emotionele en mentale ‘spierkracht’ te kunnen ontwikkelen? Wat mij betreft is dit het belangrijkste. Moeten onze leerlingen ook niet van het leven kunnen genieten?! Na mij verdiept te hebben in mindfulness in het onderwijs, kreeg ik een enorme energie-boost. Dit MOET ik inzetten in mijn toekomstige klas. Ik ben derdejaarsstudent aan de Katholieke Pabo in Zwolle en ik heb nog twee stages voor de boeg. Een perfecte manier om mindfulness toe te passen op mijn leerlingen en om de resultaten ervan in te zien.

“There can be no more important education for young people in the 21st century than learning to be the master of one’s own mind.” – Thich Nhat Hanh

Volgens Vrenssen (2015) wijst wetenschappelijk onderzoek uit dat het toepassen van mindfulness in de klas, onder andere, leidt tot:

  • Betere focus en concentratie;
  • Meer zelfbewustzijn;
  • Minder stress voor leerling én leerkracht;
  • Groei van empathie;
  • Begrip voor anderen.

Willen wij dit niet allemaal voor onze leerlingen én voor onszelf?

Ben jij diegene die, door deze blog, geïnspireerd is en wil jij mindfulness gaan toepassen in jouw klas? Dan krijg jij van mij al één mindfulness oefening cadeau. Heeft deze oefening een positief effect gehad op jouw leerlingen en wil je meer? Dan raad ik jou het boek Relax Kids: De Wens-ster van Marneta Viegas aan, hierin staan meditatieoefeningen, in de vorm van een voorleesverhaal, beschreven. Deze kan je op een ongedwongen manier toepassen in de klas.

Onthoud! Mindfulness is geen wondermiddel wat zo maar in één keer een positief effect geeft op de leerlingen. Sommige oefeningen kunnen lastig zijn voor de leerlingen, vooral in het begin. Mindfulness kan in het begin als zweverig worden ervaren en er kan lacherig op gereageerd worden. Vindt dit niet vervelend, dit hoort bij het proces.

Beginopdracht ‘Luisteren naar geluiden’ > Laat de leerlingen 3 minuten luisteren naar geluiden. De kinderen zitten op hun eigen stoel. Vraag de leerlingen om zich elke 30 seconden te concentreren op de geluiden buiten de klas, in de klas of de geluiden in hun lichaam. Laat ze daarna rustig terugkomen en bespreek kort wat de leerlingen hebben gehoord (Van Oudheusden, 2015). Vind je 3 minuten te lang, dan kan je de tijd altijd inkorten.

Helaas zijn er nog maar weinig ervaringen te vinden over mindfulness in de klas. Heb ik jou geïnspireerd met deze blog en wil je graag mindfulness toepassen in jouw klas? Deel dan jouw ervaringen door te reageren onder deze blog. Of je mag mij natuurlijk altijd een persoonlijk bericht sturen op Instagram.

Esther Ekkelkamp
(Derdejaars pabostudent)

21centuryskills, 21e-eeuw, burn-out, concentratie, Juf, Meester, mindfulness, onderwijs, overleven, stress

Reacties (4)

  • Wat een mooie blog! Ik zit al een tijdje met mij zelf in de knoop en door jouw blog ben ik er achter gekomen dat ik dus in een burn-out zit. Ik ben constant moe, haal geen energie meer uit m’n studie of school. Ik ga zeker de mindfullness proberen! Heel erg bedankt!

    • Hey Lisa. Wat mooi om te horen dat je er achter bent gekomen dankzij mijn blog. Natuurlijk minder mooi dat jij last hebt van burn-out klachten. Als je hier meer over wil praten of tips wil, mag je mij altijd een persoonlijk bericht sturen via @juf_esther_, op instagram. Ik wens je veel sterkte toe in deze pittige tijd. Maar ook jij gaat er sterker uit komen. Liefs, Esther

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

Hoe je in contact kunt komen met ons

E-mail

Stuur ons een email: info@meesenco.nl

Whatsapp

Stuur ons een WhatsApp bericht: 06 39 43 24 20

Facebook chat

Stuur ons een bericht op: Facebook

9
- Lierde - 2019-04-19 01:39:35
- veel aanbod. - prima kwaliteit t shirt.
- Dongen - 2019-04-17 21:52:55
Bestellen had vertraging maar kijken met je mee waar het pakket is. Krijg toch korting ondanks dat je niet aan het officiële aantal komt voor de korting.
- Sittard - 2019-04-16 09:55:57
1330 klanten waarderen ons gemiddeld met een 9/10