De titel van leuke stagiaire

Werken als stagiaire op een middelbare school is niet altijd even makkelijk. Docenten op de HvA geven aan dat leerlingen je als stagiaire respecteren wanneer je laat zien dat jij de docent bent. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Leerlingen weten dat ik de stagiaire ben en in alle eerlijkheid; ik nam de stagiaire ook altijd minder serieus dan mijn vakdocent.

Blijkbaar vond karma het tijd om mij een spiegel voor te houden. Als stagiaire gaf ik een tijd les aan een vaste klas. Dat is leuk, want zo bouw je ook echt een band op met de leerlingen.

Voordat ik les ging geven aan deze klas, zat ik achterin om mijn vakdocent te observeren. De leerlingen maakten af en toe een praatje met mij en zij vonden het leuk wanneer ik een grapje maakte. Ik merkte dat zij mij een beetje zagen als een oudere leerling met wie zij konden kletsen.

De eerste les met deze klas staat figuurlijk voor de deur. Ik sta letterlijk bij de deur om de leerlingen te verwelkomen. De vakdocent heeft al aan de leerlingen laten weten dat ik hen voorlopig les ga geven op maandag, dinsdag en woensdag, dus ze vinden het niet vreemd dat er opeens een ander gezicht in de deuropening staat. Ik loop naar het bureau om te kijken of mijn PowerPoint wel goed staat. Mijn vingers trillen een beetje wanneer ik op het toetsenbord tik.

Ik moet een aantal keer om stilte vragen, maar uiteindelijk kijken vijfentwintig paar ogen mij aan. Ietwat onwennig begin ik mijn uitleg over de persoonsvorm en het onderwerp, maar al snel voelt het alsof ik nooit anders heb gedaan. Een van de meiden in het midden begint te kletsen met haar buurvrouw. Op de HvA leren we verschillende technieken om de orde in de les te behouden, maar uiteindelijk doe je als docent in opleiding toch wat voor jou het beste voelt. Ik kijk de leerling indringend aan en stop even met praten. Zodra ik de aandacht van de hele klas opnieuw vang, ga ik verder met mijn verhaal. De stilte keert terug.

Wanneer ik weer terug in mijn verhaal zit, zie ik dat hetzelfde meisje weer met haar buurvrouw aan de klets gaat. Ik knip met mijn vingers en kijk de leerling nog een keer aan. Ik heb namelijk wel een vast patroon wat waarschuwen betreft en dat weten de leerlingen ook. Zo kan er nooit verwarring ontstaan over het waarschuwen. De leerling kijkt een beetje verontwaardigd.  Zij was toch die leuke stagiaire, lijkt ze zich stilzwijgend af te vragen.

Wanneer ik de leerlingen vertel welke opdrachten zij moeten gaan doen, heb ik de desbetreffende leerling inmiddels al drie keer gewaarschuwd. De vierde keer volgt, want de leerling is weer met andere dingen bezig. Ik noem de leerling bij haar voornaam en zet haar op een andere plek in het lokaal. Mijn geduld heb ik nu verloren. Wanneer de leerling treuzelt, zeg ik dat ze op moet schieten. De leerling fronst haar wenkbrauwen een beetje. Ik had mijn titel van leuke en grappige stagiaire waarschijnlijk verloren, want de hele les heeft de leerling mij giftig aangekeken.

Een paar weken later wacht ik voor het lokaal van mijn vakdocent. Het is bijna het eind van de les en ‘mijn vaste’ klas zit bij wiskunde. De leerlingen staan in kluitjes bij elkaar en zijn met elkaar aan het kletsen. De les is blijkbaar afgelopen, het is alleen nog wachten op de bel. Een van de kluitjes krijgt mij in de gaten, de leerling die ik laatst apart had gezet, zit er ook bij. De meiden zwaaien uitbundig. De ‘apartzittende’ leerling nog het meest. Ze is mijn serieuze bui blijkbaar allang weer vergeten, ik heb mijn titel terug.

Nikki Meijerhof
(Stagiaire klas 1 en 2 vmbo-TL)
Volg mij ook op mijn blog Juf Nikki en op mijn Instagram.

docent, HvA, Juf, karma, Middelbareschool, stage, stagiaire, vakdocent

Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van alle nieuwe producten en acties!

© 2019 MEES&CO, All Rights Reserved.